פורסם: 5/10/2021
מטרתו של כל בעל עסק בכל ענף עסקי הוא להצליח, אך במקרים רבים, לא ידע בעל העסק להגדיר מהי בעצם הצלחה עבורו ולהצביע על יעדים שהשגתם מהווה הצלחה. עם התחרות הרבה שיש היום בכל הענפים, עבודה ממוקדת בעזרת ליווי מקצועי חשובה להתפתחות העסק ושמירה על הישגים לאורך זמן.
לשם מה נדרש ייעוץ עסקי?
ייעוץ עסקי נותן מעטפת לעסק, תומך בו ומקדם אותו במספר דרכים:
תוכנית פעולה: כאמור, עסקים רבים נפתחים מבלי שהגדירו תוכנית פעולה. בעל העסק סומך מאוד על המקצועיות והיכולות שלו בתחום שבו הוא עוסק, אך לא נותן את דעתו מספיק על הצד העסקי והניהולי. בניית תוכנית עסקית מוגדרת, הכוללת יעדים בדרך למטרה ומפרטת את הכלים כיצד לממש כל צעד בדרך, היא חלק חשוב בתהליך ייעוץ עסקי.
נקודת מבט אובייקטיבית ומקצועית: מלבד הגדרת תוכנית עסקית ותוכנית עבודה, התהליך כולל ליווי מלא של היועץ העסקי ומעקב אחר המתרחש בעסק. מניסיונו הוא יכול להציע צעדים כדאיים גם תוך כדי תנועה ולהציע מהלכים שיקדמו את העסק.
עזרה בהתנהלות פיננסית: במהלך הייעוץ תהיה התייחסות למגוון נושאים הקשורים להתנהלות פיננסית: תזרים מזומנים, אשראי, ניהול משא ומתן מול בנקים ועוד.
ניהול משברים ויציאה מהם: כל משבר הוא הזדמנות לצמיחה, אך זאת בתנאי שיש ליווי של האדם הנכון. יועץ עסקי יזהה בעזרת ניסיונו בעיה שצצה עוד בטרם הפכה למשבר ויציע פתרונות. אם העסק כבר נמצא במשבר משמעותי, תיבנה תוכנית אסטרטגית ליציאה ממנו, וטיפול מקיף לעסק שיביא לצמיחה ושיפור ביחס למצבו לפני המשבר.
מה כולל ייעוץ עסקי?
בחינת זירת פעילות העסק: בתחילת התהליך מושם דגש על היכרות טובה יותר עם המרחב שבו העסק פועל: מיהו קהל היעד, ניתוח סביבת הפעילות, היכרות מעמיקה עם התחום העסקי שאליו משתייך העסק, החוזקות והחולשות ועוד.
בניית תוכנית עסקית: זהו ליבו של הייעוץ – בניית תוכנית אסטרטגית ושיווקית, שהיא זו שתאפשר את המעבר ממצב של התנהלות אקראית כמעט, להתנהלות על פי תוכנית ארוכת טווח, שבה מוגדר החזון או מטרת־העל של העסק, ובה נקבעים יעדים בדרך ומוצעים הצעדים כיצד להגיע לכל יעד שהוגדר.
מיתוג העסק: זהו חלק חשוב מהתמודדות העסק מול מתחרים, הנעשה בהתאם למטרתו של בעל העסק וקהל היעד שהוא מגדיר. זהו מתן זהות, בידול ביחס למתחרים וערך מוסף שנותן העסק. כאשר תיבנה תוכנית כיצד למתג את העסק באופן הרצוי.
בחינת כל התהליכים המתרחשים בעסק באופן יסודי: מכירות, שירות, אסטרטגיה שיווקית ושימוש בטכנולוגיה להתנהלות אפקטיבית יותר. גם מערך הלוגיסטיקה וההפצה ייבחן כדי לוודא שהוא תומך בהגדלת המכירות ולא עוצר אותו בגלל בעיות בשלבים שונים בשרשרת האספקה.
נושא נוסף שייבחן הוא ניהול העובדים ותחושותיהם: האם העובדים חדורי מוטיבציה ותורמים לתפוקה גבוהה? או שיש לבצע שינויים בדרך הניהול כדי להפיק מעבודתם את המקסימום?
לסיכום, ייעוץ עסקי יכול לתרום ולסייע לכל בעל עסק שמעוניין להגיע לתוצאות המרביות בניהול העסק שלו.
|