גיוס הון ראשוני

חפש נושא
חפש מקצוען

 בניית תוכנית עסקית אפקטיבית לגיוס הון ראשוני (seed)

מאת:  ניצן ברזני
פורסם: 2/11/2009

הדרך האפקטיבית ביותר לגיוס הון ראשוני (seed), הינה הכנת מצגת עסקית קצרה וממוקדת בהתבסס על נקודת מבטו של המשקיע. על מנת להכין תוכנית עיסקית ומקצועית ניתן להעיזר בשירותי חברת ייעוץ עסקי וארגוני בתהליך אפיון הפרוייקט.

במאמר זה נשתף את הקוראים בהבנת תהליך גיוס ההון הראשוני (seed) בהתבסס על ניסיוננו האישי בגיוס לחברות הזנק וחברות מסורתיות שאותן אנו מייצגים.

ראשית בבואנו לגייס ההשקעה לעסק שלנו "הביבי שלנו" עלינו להבין את נקודת מבטו של המשקיע המקצועי. בעידן של עודף מידע, נחשף המשקיע המקצועי לכ 2-3 הזדמנויות עסקיות בשבוע. משקיע מקצוען פיתח לעצמו טעם אישי בסוג העסקים בהם הוא מתעניין ומספר קריטריונים שעבדו עבורו בעבר, על מנת לזהות הזדמנויות עסקיות. זאת הסיבה שמשקיע מקצועי יכול להסתפק ב5 עד 10 דקות על מנת לגבש דעה, האם הנושא מעניין אותו והאם לשמוע יותר ולבחון את ההשקעה לעומק.
יתרה מזאת חלק ממהשקיעים בשלב הסינון מחפשים את הסיבות שלא להשקיע ואין אין כאלה, אז הם מתחילים להקשיב "ברצינות".
 
אנו מעריכים כי הדרך היעילה ביותר להתקדמות בשלב של גיוס הון ראשוני (seed), הינה מצגת עסקית תמציתית וקצרה שתאפשר למשקיע לקבל מסר ברור וקולע בתוך 15-20 שקפים שבאמצעותם יבין את שמונת הנושאים הבאים:
 
1.      מהו המוצר או השירות המוצע לצרכן
2.      מהו היתרון היחסי ללקוח וכיצד ניתן להגן עליו
3.      גודל השוק ופעילות המתחרים
4.      עקרונות תוכנית החדירה לשוק לטווח של שנתיים
5.      מהו המודל העסקי להכנסות בטווח של עד שנתיים שלוש
6.      מהי מדיניות ה EXIT ומתי יראה את ההחזר על השקעתו
7.      מהי ההשקעה הנדרשת ומה יקבל בתמורה
8.      מי הצוות שיוביל את החברה להצלחה
 
ניתן לראות את החלק המצומצם יחסית שנתן במצגת לחלק הטכנולוגי ו/או ליתרון היחסי, הדבר נובע מך שבשלב ראשון המשקיע נוטה לקבל את דעת היזם שהוא בדרך כלל מומחה בתחומו שהבעיות הטכניות מקצועיות יפתרו והשאלה הגדולה מבחינת המשקיע, איך עושים מזה כסף.
 
המודל העסקי צריך להיות פשוט וברור. כמו שאמר לי פעם אחד המשקיעים המובילים במשק, "אם אני לא מצליח לנתח את המספרים עם מחשבון בעל ארבע פעולות, חשבון אז אני יודע שזה לא יעבוד במציאות. המציאות הכלכלית אוהבת דברים פשוטים וברורים".
 
טווח זמן התכנון, רבות דובר על קיצור הטווחים שבהם מתקיימת הזדמנות עסקית, יש עוד רבים כמונו אנשים יזמים וחכמים שמחפשים כל הזמן הזדמנויות עסקיות וקצב החיקוי ואימוץ רעיונות עסקיים הינו מהיר במיוחד. לכן בעסק רגיל נבקש לראות תוכנית עסקית לשנתיים עד שלש, יוצא מן הכלל הוא תחום הביו טכנולוגיה, אולם לא בתחום זה עסקינן.
 
הסיבה הנוספת להקדשת זמן קצר יחסית לבניית מצגת קצרה וממוקדת, מיוחסת לעובדה שבדרך כלל נפגוש עשרות משקיעים עד אשר נגיע להשקעה המיוחלת. או אז נצטרך לבנות תוכנית עסקית מפורטת עם היבטים אסטרטגיים התואמים את תפיסת העולם של המשקיע. ועל כך נרחיב באחד המאמרים הבאים.
 
לרשותכם בכול שאלה, ניצן ברזני - בר ניהול יועץ עסקי
 צור קשר עם המקצוען   חזרה לקטגוריה פיתוח עסקי   הדפס מאמר   שלח לחבר
* האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

אין תגובות למאמר זה

כתבות הקשורות לנושא
הובלות בין לאומיות – הדרך שלנו לקדם את העסק שלנו
היתרונות בשימוש של שואב אבק תעשייתי
לכבוד השנה החדשה, לומדים לאפות!
האם מכונת כביסה איכותית באמת יותר יקרה ממכונת כביסה רגילה?
מי מפחד מחזון
 דורון  בהרב
נדל"ן
 דורון  בהרב
 איל קליין
פתרונות אינטרנט
 איל קליין
חוקר פרטי אמנון רודס
חקירות ומעקבים
חוקר פרטי אמנון רודס
רו"ח יוסי  נתנזון
ראיית חשבון
רו"ח יוסי  נתנזון
 יצחק יורמן
אימון עסקי
 יצחק יורמן
הנדסאי מחשבים גיא אדרי
מחשבים
הנדסאי מחשבים גיא אדרי
ד"ר Ph.D אורית צוקר
טיפול בחרדות ויעוץ זוגי
ד"ר Ph.D אורית צוקר
 צוות האתר
בעלי מקצוע
 צוות האתר
מומחה לטיפול בכאב רפאל צור
רפואה סינית
מומחה לטיפול בכאב רפאל צור
 ניצן ברזני
פיתוח עסקי
 ניצן ברזני
מעונין להופיע פה?
בעלי מקצוע | חוקר פרטי בגידות | עו"ד בחיפה | שיווק דיגיטלי | חברת קידום אתרים בגוגל